Ons bedrijf is gevestigd in het grootste aaneengesloten bloembollengebeid ter wereld. Als je hier in de maand april bent zie je een ware explosie van bloeiende tulpen, narcissen en hyacinten.
Bloemendagen Anna Paulowna
Tijdens deze bloeiperiode worden de Bloemendagen Anna Paulowna georganiseerd. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement welke sinds 1953 wordt georganiseerd. In de hele polder kun je dan ruim honderd mozaïeken, bewegende werkstukken, versierde straten en bruggen bewonderen en er zijn tal van activiteiten in het hele gebied. Tezamen met de bloeiende bollenvelden echt een mooie dag uit.
Mozaïeken van hyacinten
Dit zijn schilderijen gemaakt op tempex. Hierop worden hyacintennagels geprikt met spelden. Op elke vierkante meter gaan wel 10.000 bloemetjes. Zowel jong als oud maken de mozaïeken. Het zijn echte kunststukken. De mozaïeken staan in de tuinen van de makers en zijn tijdens de Bloemendagen voor iedereen te bewonderen. Elk jaar wordt door een deskundige jury punten uitgedeeld en daar komt uiteindelijk een winnaar uit.
Organisatie
Het organiseren van de Bloemendagen is omvangrijk. Deelnemers moeten voldoende hyacinten hebben om te kunnen prikken, er moet een centrale administratie zijn van welk object waar staat en tot welke categorie deze behoort. En als alles staat moeten deze gejureerd worden door een onafhankelijke jury. De organisatie bestaat volledig uit vrijwilligers en dat is dus best een stevige klus om er even bij te doen.
In het voorjaar is het een ware explosie van bloeiende bollenvelden
Steeds meer automatiseren
In het verleden hebben we de nieuwe website gemaakt en het registratieproces geautomatiseerd. Deelnemers schrijven zich in via de website en kunnen daar ook de benodigde hyacinten bestellen. Elke deelnemer krijgt automatisch zijn deelnemernummer opgestuurd en wordt gepubliceerd op de website. De fotograaf van de organisatie plaatst vervolgens een mooie foto van het eindresultaat bij de inzending. Doordat we deze data koppelen aan de editie ontstaat er ook een mooie digitale historie van alle inzendingen.
Digitaal jureren met webapplicatie
De volgende stap was om het jureren te automatiseren. Hier gingen elk jaar veel vrijwilligersuren in verloren. De juryleden noteerden de punten op papier. Bij terugkomst moest dit allemaal overgetypt worden en uitgerekend hoeveel punten elke inzending in totaal had. Daarmee moest dan een uitslagenlijst gemaakt worden en voor elke deelnemer werd handmatig een certificaat van deelname gemaakt. Een enorme klus met ruim 100 inzendingen.
Route samenstellen en juryleden koppelen
Dit proces is nu volledig geautomatiseerd. De organisatie kan in het CMS een route samenstellen met de inschrijvingen uit het inschrijfsysteem en daarop juryleden indelen. De juryleden zitten met 3 man in 1 auto en er rijden meerdere auto’s. De chauffeur heeft een account met minder rechten waardoor hij alleen de route kan zien. Om te voorkomen dat ze elkaar in de weg zitten laat het systeem ze allemaal op een ander punt in de route starten.
Beoordelen via app
Elk jurylid of chauffeur logt in met een tablet of smartphone op zijn persoonlijke account en ziet dan precies de objecten in de juiste volgorde. Eenmaal op locatie kunnen de punten worden ingevoerd, een foto gemaakt en commentaar toegevoegd. Vervolgens staat het volgende object klaar in de app om beoordeeld te worden.
Genereren van uitslagenlijst, certificaten en publiceren van uitslag
Nadat iedereen klaar is wordt er door het systeem automatisch een uitslagenlijst gegenereerd en staan de certificaten klaar om te downloaden. Nadat de uitslag officieel bekend is gemaakt worden alle punten automatisch gepubliceerd bij het object op de website.
Wat eerder een paar dagen werk was is nu letterlijk met 1 druk op de knop geregeld. Een enorme tijdswinst voor de organisatie.