Mail instellen

Voordat u begint

  • Heeft een probleem met de e-mail?
    Komt u hier niet omdat u uw e-mail adres wilt instellen maar omdat u een probleem hebt met de e-mail? Kijk dan eerst hier voor de antwoorden op de meest voorkomende vagen.
  • Wordt uw e-mail ook echt bij Smeders Internet afgehandeld?
    Omdat uw website bij ons gehost wordt betekend dat niet automatisch dat wij ook uw mail afhandelen. Bent u er niet helemaal zeker van? Vraag dat dan eerst na bij uw ICT bureau of -medewerker.

 

 

Start bij de Webmail login

Bij alle e-mail adressen die wij leveren zit een webmail systeem. Achter de login van de webmail kunt naast de webmail zelf ook allerlei andere instellingen vinden zoals het spamfilter, de autoresponder en uw wachtwoord aanpassen.

Hier kunt u ook uw instellingen vinden die u nodig hebt om uw mailadres in te stellen. Ga daarom als eerst naar webmail.[uwdomein]. Hierbij moet u voor [uwdomein] uw domeinnaam invullen, in ons geval zou dat dan webmail.smeders.nl zijn.

Als het goed is ziet u dan dit scherm. Is dat niet het geval? Dan wordt uw e-mail waarschijnlijk niet door Smeders afgehandeld. Neem in dat geval contact op met uw ICT contactpersoon.

Ik kan niet inloggen

Kunt u niet inloggen op dit scherm met de gegevens die uw heeft? Stop dan en neem contact op. Wij kunnen uw wachtwoord dan voor u resetten. Let er ook op dat uw niet meerdere keren achter elkaar met verkeerde gegevens probeert in te loggen. Als u te veel foutmeldingen veroorzaakt kan uw IP worden geblokkeerd.

Verstrekken van een nieuw wachtwoord

Alle wachtwoorden worden versleuteld opgeslagen. Wij kunnen deze zelf ook niet uitlezen. Bent u uw wachtwoord kwijt? Dan kunnen we deze alleen resetten. U dient daarna zelf een nieuw wachtwoord aan te maken. Wij verstrekken alleen wachtwoorden aan de bij ons geregistreerde contactpersonen namens uw organisatie. Zie ook onze privacypagina.

 

De instellingen vinden

Als u bent ingelogd op de webmail omgeving dan komt u direct op de pagina waar alle instellingen te vinden zijn voor uw e-mail programma. Mocht u niet direct op deze pagina terecht komen dan kunt u rechts bovenin op uw e-mail adres klikken en dan in het uitklapmenu naar ‘E-mail client configureren’ gaan.

Webmail gebruiken

U kunt vanaf deze pagina ook naar de webmail gaan. Er zijn 3 programma’s beschikbaar. Wij adviseren u om het programma Roundcube te gebruiken.

Automatische installatie

Er zijn voor sommige e-mail programma’s ook volledig automatische scripts beschikbaar. Hiermee wordt het e-mail adres helemaal automatisch voor u ingesteld. U kunt de scripts downloaden en opstarten op uw PC. We raden u aan om de ‘IMAP over SSL/TLS’ scripts te gebruiken.

Handmatige installatie

Met de gegevens in de tabel kunt u uw e-mail adres ook handmatig instellen. Ook hier raden wij u aan om de instellingen in de kolom ‘Secure SSL/TLS Settings’ te gebruiken.

 

POP3 of IMAP?

Het grote verschil tussen POP3 en IMAP is dat bij POP3 alle e-mail na het ophalen alleen op uw PC staat en bij IMAP alle e-mail op de server bewaard wordt. IMAP is ideaal als u uw mail op meerdere devices bekijkt (bv op de PC en op uw telefoon). Het nadeel is dat uw hostingaccount wel sneller volraakt en eerder uitgebreid moet worden.

Later niet meer te wijzigen

In de meeste mailprogramma’s kunt u deze instelling achteraf niet meer zomaar wijzigen. Bij Outlook bijvoorbeeld moet u het mailadres er eerst helemaal af halen en weer opnieuw installeren. U moet dus bij de eerste installatie goed weten wat het beste bij uw situatie past. Om u hierbij te helpen:

  • Ik gebruik dit mailadres alleen op 1 apparaat: POP3
  • Ik wil zo min mogelijk data in mijn hostingpakket bewaren: POP3
  • Ik gebruik mijn PC regelmatig off-line: POP3
  • Ik wil op mijn PC kunnen zien wat ik op mijn telefoon heb verstuurd: IMAP
  • Ik wil met meerdere devices hetzelfde mailaccount uitlezen: IMAP

 

Komt u er niet uit?

Als u er niet uitkomt dan kunt u ok natuurlijk altijd even bellen. In dat geval is het ook handig als we even met u mee kunnen kijken. Hiervoor hebben wij het Teamviewer Quicksupport programma.