Den Helder, door Tom van Ossanen

Mijn mail werkt niet

Gebruikt u de mail van uw hostingpakket en ondervind uw problemen? Dan kunt u hieronder alle veelvoorkomende oorzaken vinden. Gaat u uw email adres nieuw instellen? Dan kunt u beter op de pagina Mail instellen kijken.

Voordat u begint

  • Wordt uw mail ook echt bij Smeders Internet afgehandeld?
    Omdat uw website bij ons gehost wordt betekend dat niet automatisch dat wij ook uw mail afhandelen. Bent u er niet helemaal zeker van? Vraag dat dan eerst na bij uw ICT bureau of -medewerker.
  • Is uw IP misschien geblokkeerd?
    Wanneer u vanaf uw IP te vaak met verkeerde gegevens inlogt op een van onze systemen wordt er door de Brute-force beveiliging ingegrepen. Kijk eerst hier of dat het geval is.

 

Start bij de Webmail login

Bij alle e-mail adressen die wij leveren zit een webmail systeem. Om te ontdekken of het mailprobleem zich aan de kant van de server bevind of aan de kant van de PC kunnen we hier kijken of de e-mail in uw mailbox binnenkomt.

Ga naar webmail.[uwdomein]. Hierbij moet u voor [uwdomein] de domeinnaam van uw e-mail adres invullen, in ons geval zou dat dan webmail.smeders.nl zijn.

Als het goed is ziet u dan dit scherm. Is dat niet het geval? Dan wordt uw e-mail waarschijnlijk niet door Smeders afgehandeld. Neem in dat geval contact op met uw ICT contactpersoon.

Ik kan niet inloggen

Kunt u niet inloggen op dit scherm met de gegevens die uw heeft? Stop dan en neem contact op. Wij kunnen uw wachtwoord dan voor u resetten. Let er ook op dat uw niet meerdere keren achter elkaar met verkeerde gegevens probeert in te loggen. Als u te veel foutmeldingen veroorzaakt kan uw IP worden geblokkeerd.

Verstrekken van een nieuw wachtwoord

Alle wachtwoorden worden versleuteld opgeslagen. Wij kunnen deze zelf ook niet uitlezen. Bent u uw wachtwoord kwijt? Dan kunnen we deze alleen resetten. U dient daarna zelf een nieuw wachtwoord aan te maken. Wij verstrekken alleen wachtwoorden aan de bij ons geregistreerde contactpersonen namens uw organisatie. Zie ook onze privacypagina.

 

 

E-mail bekijken in de webmail

Na het succesvol inloggen komt u of direct in de webmail uit, of op deze pagina. U kunt hier kiezen welk webmail programma uw wilt gebruiken. Wij adviseren u om Roundcube te gebruiken. Bent u al ingelogd op een van de andere programma’s? Klik dan rechtsboven en selecteer Roundcube.

Controleer of uw mailbox werkt

Het kan zijn dat er door een miscofiguratie of ander probleem geen mail meer binnenkomt in de mailbox. Dit kunt u testen door vanaf een ander mailadres (gebruik bijvoorbeeld Gmail of Hotmail) een e-mail naar uw adres te sturen. Ziet u deze mail binnenkomen op de Roundcube webmail dan werkt uw mailbox goed en moet het probleem ergens in uw PC zitten.

Er komt geen mail binnen op de webmail

Heeft u met bovenstaande kunnen vaststellen dat het probleem in de mailbox zit? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan achterhalen waarom de e-mail niet werkt.

Er komt wel mail binnen op de webmail

Dan moet het probleem ergens in uw PC zitten. Controleer dan eerst of alle instellingen goed zijn. De instellingen kunt u vinden door via het menu rechtsboven naar ‘E-mail client configureren’ te gaan. Zie ook onze pagina Mail instellen.

 

Andere veel voorkomende e-mail problemen

We denken alles al een keer gezien te hebben als het om mailproblemen gaat. Hieronder de meest voorkomende problemen die we tegenkomen.

  • Ik krijg steeds een certificaat fout
    Dat komt in de meeste gevallen doordat er op uw eigen domein geen SSL actief is. Uw mailprogramma valt dan terug naar het certificaat van de server en dat geeft een foutmelding dat de hostnaam niet overeen komt. Neem in dit geval contact met ons op. Er is dan mogelijk iets niet in orde met uw SSL certificaat. Heeft u deze niet? Vraag deze dan aan.
  • Mijn mails komen heel vaak terug
    Dan zou het kunnen dat u een verkeerde uitgaande mailserver gebruikt. U kunt alleen de mailserver van uw domein gebruiken. Dit is altijd mail.[uwdomein] waarbij [uwdomein] de domeinnaam van uw e-mail adres is.