Mijn mail werkt niet

Gebruik jij de mail van jouw hostingpakket en ondervind je problemen? Dan kun je hieronder alle veelvoorkomende oorzaken vinden. Ga jij je email adres nieuw instellen? Dan kun je beter op de pagina Mail instellen kijken.

Voordat je begint

  • Wordt jouw mail ook echt bij Smeders Internet afgehandeld?
    Omdat jouw website bij ons gehost wordt betekend dat niet automatisch dat wij ook jouw mail afhandelen. Ben je er niet helemaal zeker van? Vraag dat dan eerst na bij jouw ICT bureau of -medewerker.
  • Is jouw IP misschien geblokkeerd?
    Wanneer je vanaf jouw IP te vaak met verkeerde gegevens inlogt op een van onze systemen wordt er door de Brute-force beveiliging ingegrepen. Kijk eerst hier of dat het geval is.

 

Start bij de Webmail login

Bij alle e-mail adressen die wij leveren zit een webmail systeem. Om te ontdekken of het mailprobleem zich aan de kant van de server bevind of aan de kant van de PC kunnen we hier kijken of de e-mail in uw mailbox binnenkomt.

Ga naar webmail.[jouwdomein]. Hierbij moet je voor [jouwdomein] de domeinnaam van jouw e-mail adres invullen, in ons geval zou dat dan webmail.smeders.nl zijn.

Als het goed is zie je dan dit scherm. Is dat niet het geval? Dan wordt jouw e-mail waarschijnlijk niet door Smeders afgehandeld. Neem in dat geval contact op met uw ICT contactpersoon.

Ik kan niet inloggen

Kun je niet inloggen op dit scherm met de gegevens die jij hebt? Stop dan en neem contact op. Wij kunnen jouw wachtwoord dan voor je resetten. Let er ook op dat je niet meerdere keren achter elkaar met verkeerde gegevens probeert in te loggen. Als je te veel foutmeldingen veroorzaakt kan jouw IP worden geblokkeerd.

Verstrekken van een nieuw wachtwoord

Alle wachtwoorden worden versleuteld opgeslagen. Wij kunnen deze zelf ook niet uitlezen. Bent je jouw wachtwoord kwijt? Dan kunnen we deze alleen resetten. Je dient daarna zelf een nieuw wachtwoord aan te maken. Wij verstrekken alleen wachtwoorden aan de bij ons geregistreerde contactpersonen namens jouw organisatie. Zie ook onze privacypagina.

 

 

E-mail bekijken in de webmail

Na het succesvol inloggen kom je of direct in de webmail uit, of op deze pagina. Je kunt hier kiezen welk webmail programma je wilt gebruiken. Wij adviseren jou om Roundcube te gebruiken. Ben je al ingelogd op een van de andere programma’s? Klik dan rechtsboven en selecteer Roundcube.

Controleer of jouw mailbox werkt

Het kan zijn dat er door een miscofiguratie of ander probleem geen mail meer binnenkomt in de mailbox. Dit kun je testen door vanaf een ander mailadres (gebruik bijvoorbeeld Gmail of Hotmail) een e-mail naar jouw adres te sturen. Zie je deze mail binnenkomen op de Roundcube webmail dan werkt jouw mailbox goed en moet het probleem ergens in jouw PC zitten.

Er komt geen mail binnen op de webmail

Heb je met de bovenstaande kunnen vaststellen dat het probleem in de mailbox zit? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan achterhalen waarom de e-mail niet werkt.

Er komt wel mail binnen op de webmail

Dan moet het probleem ergens in jouw PC zitten. Controleer dan eerst of alle instellingen goed zijn. De instellingen kun je vinden door via het menu rechtsboven naar ‘E-mail client configureren’ te gaan. Zie ook onze pagina Mail instellen.

 

Andere veel voorkomende e-mail problemen

We denken alles al een keer gezien te hebben als het om mailproblemen gaat. Hieronder de meest voorkomende problemen die we tegenkomen.

  • Ik krijg steeds een certificaat fout
    Dat komt in de meeste gevallen doordat er op jouw eigen domein geen SSL actief is. Jouw mailprogramma valt dan terug naar het certificaat van de server en dat geeft een foutmelding dat de hostnaam niet overeen komt. Neem in dit geval contact met ons op. Er is dan mogelijk iets niet in orde met jouw SSL certificaat. Heb je deze niet? Vraag deze dan aan.
  • Mijn mails komen heel vaak terug
    Dan zou het kunnen dat je een verkeerde uitgaande mailserver gebruikt. Je kunt alleen de mailserver van jouw domein gebruiken. Dit is altijd mail.[jouwdomein] waarbij [jouwdomein] de domeinnaam van jouw e-mail adres is.