Je hebt een domeinnaam waar je al een tijdje geen gebruik van maakt. Je hebt er ook geen bestemming meer voor, dus weg ermee. Maar is dat nu wel zo verstandig? Wij geven je 5 dingen waar je op moet letten voordat je een domein opzegt.
1. Heb je gemaild met het domein?
Heb je op dit domein ooit actief e-mail gebruikt? Dan zou het kunnen dat daar soms nog wat binnenkomt dat voor jou bestemd is. Als je het domein opzegt en iemand anders registreert het domein opnieuw, dan heeft diegene ook toegang tot jouw oude mailadres.
Je kunt op een domeinnaam een zogenaamd ‘catch-all’ e-mail adres aanmaken. Daarmee vang je alle mail af die op het domein afkomt. Je hoeft dus niet vooraf te weten welke mailadressen er voorheen actief waren. Alles komt gewoon in 1 postvak uit.
Dit overkwam bijvoorbeeld de Politie in Brabant. Zij lieten hun oude domein politiebrabantnoord.nl verlopen. Een ethisch hacker registreerde de naam opnieuw en ving alle mail af. Hij kreeg vervolgens voor allerlei personen vertrouwelijke rapporten toegemaild.
Zoiets kan zelfs tot een officieel datalek leiden. Dat gebeurde bij Samen Veilig Midden-Nederland (SAVE) die voorheen bekend stond als Bureau Jeugdzorg Utrecht. Na de naamswijziging werd het oude domein opgezegd. De organisatie stuurde echter geautomatiseerd dossiers van patiënten naar de mailadressen die nog aan het oude domein zaten gekoppeld. De domeinnaam van de oude website werd geregistreerd door twee klokkenluiders, die het datalek bij RTL Nieuws hebben gemeld.
2. Staat het domein nog ergens offline vermeld?
Het is goed om even na te gaan waar het domein allemaal offline vermeld wordt. Maakt je bedrijf bijvoorbeeld fysieke producten waarop de website vermeld wordt? Of staat er een webadres in een handleiding vermeld? Dan is het niet handig om het domein op te zeggen. Anderen kunnen deze weer registreren en daar hele andere dingen opzetten waar je niet mee geassocieerd wilt worden.
Dat gebeurde bijvoorbeeld Heinz Ketchup en Duitsland. Heinz had een QR code op de verpakking staan die naar een actiewebsite linkte. Toen de actie was afgelopen heeft Heinz het gelinkte domein opgezegd. De flessen tomatenketchup stonden echter nog wel even een tijdje bij consumenten in de kast. Het domein werd door iemand anders geregistreerd en zette daar een pornowebsite op. Je kunt je voorstellen dat Heinz daar niet blij mee was.
3. Heeft het domein linkwaarde?
Een website die een tijdje draait heeft op een gegeven moment een ‘linkwaarde’ opgebouwd in de zoekmachine. Als dat een mooie waarde is komt je site hoog in de zoekmachine. Die waarde is afhankelijk van een heleboel factoren; onder andere de content die erop gestaan heeft, de leeftijd van het domein en het aantal andere sites die daar naartoe linken.
Op het moment dat je een domein laat verlopen gooi je die linkwaarde weg. Dat is natuurlijk super zonde. Deze waarde kun je namelijk ook transporteren naar een andere site. Soms worden er domeinen opgezegd met een hoge linkwaarde. Deze worden vrijwel altijd direct weer geregistreerd door zogenaamde Drop Catchers.
Wat is Domain drop catching?
Domain drop catching is het direct registreren van domeinnamen die vrijkomen doordat de oude eigenaar deze heeft opgezegd. Er zijn gespecialiseerde bedrijven, zogenaamde ‘Drop catchers’, die een lijst bijhouden van domeinnamen die binnenkort komen te vervallen. Als klant van zo’n Drop catcher kun je een domein door hen laten vangen zodra deze dropt. Dit gebeurd veel met domeinen die in potentie geld waard zijn (algemene termen, korte domeinen) of waar een hoge linkwaarde aan vast zit.
4. Wordt de naam met jouw bedrijf geassocieerd?
Als je een domein opzegt komt deze weer gewoon beschikbaar om te registreren. Die nieuwe eigenaar gaat dan handelen onder jouw oude naam. Stel voor dat de nieuwe eigenaar een webshop start die vervolgens geen spullen levert. Kan dat negatief uitstralen op jouw bedrijf? Dit is zeker een probleem als het een domeinnaam is waaronder je vroeger actief hebt gehandeld. Mensen die nog zoeken op jouw oude bedrijfsnaam komen dan allemaal negatieve reviews tegen.
5. Kan een nieuwe eigenaar makkelijk frauderen met jouw oude website?
Als je een domein opzegt waarmee je vroeger gecommuniceerd hebt met je klanten is het een dankbaar slachtoffer voor fraude. Iemand anders kan jouw domein claimen en zich geloofwaardig voordoen als jou. Die zet dan een kopie terug van jouw website en stuurt je klanten een mailing dat het rekeningnummer is gewijzigd. Als die dan checken op ‘jouw website’ dan gaan jouw klanten ineens hun facturen betalen op een ander rekeningnummer. De mogelijkheden voor fraude op deze manier zijn natuurlijk eindeloos.
Dus? Nooit meer een domein opzeggen?
Domeinen die je zelf nooit actief gebruikt hebt kun je gerust opzeggen. Domeinen waarmee je voorheen actief gewerkt hebt zou ik niet opzeggen. Er zitten serieuze risico’s aan. Een domeinregistratie maar een paar tientjes. Dat is het risico meestal niet waard.