Den Helder, door Tom van Ossanen

Wat maakt je website betrouwbaar?

Een van de grootste uitdagingen voor startende online ondernemers is het vertrouwen van de doelgroep winnen. Bij kopen op afstand zijn mensen nu eenmaal minder goed van vertrouwen dan in een fysieke winkel. Hier kunnen ze het product meteen zien.

TOP 5 INVESTERINGEN IN BETROUWBAARHEID

Ondernemers investeren daarom veel tijd en geld in zaken die bijdragen aan de betrouwbaarheid van hun website. Maar hoe effectief zijn die investeringen eigenlijk? GFK deed in opdracht van SIDN een onderzoek naar trends in internetgebruik en geven een goed beeld van de belangrijkste aandachtspunten. Hieronder de top-5:

REVIEWS

Het is een inkopper, maar reviews zijn al jaren de meest invloedrijke factor, als het gaat om het bepalen van betrouwbaarheid. Hoewel iedere consument de verhalen over fake-recensies kent, gebruikt 62% de reviews regelmatig om de betrouwbaarheid van een site te toetsen.

BETAALMOGELIJKHEDEN

Een vertrouwde en bekende afrekenmogelijkheid is een van de eerste dingen waar iedere consument op let. Zo wekt betalen met iDEAL, een puur Nederlands betaalsysteem, veel meer vertrouwen dan Paypal of een creditcard. 57% van de consumenten let hierop voor ze iets bestellen bij een webshop.

VESTIGINGSLAND EN DOMEINNAAMEXTENSIE

Voor een kwart van de consumenten is een belangrijke factor: waar zit het bedrijf? Dat kun je op de site zelf aangeven, maar consumenten kijken ook met een schuin oog naar de domeinnaamextensie. .nl doet het beter in Nederland, .be in België, etc. Het registreren van een extra domeinnaam is dus zeker de moeite waard wanneer je over de grens wilt verkopen.

(GEEN) FOUTMELDINGEN

Een SSL-certificaat hoort erbij. Zeker nu Google het sinds 2015 meeneemt in de ranking. Maar het moet wel werken. Een melding zoals ‘er is een probleem met het certificaat van deze website’ kan voor 59% van de consumenten aanleiding zijn het bezoek aan een site af te breken.

KEURMERKEN

Over keurmerken zijn de meningen verdeeld. Wanneer je op je site een keurmerk voert, let de consument daar zeker op. 61% let op keurmerken bij het bezoeken van een nieuwe webshop. Het is vergeleken met reviews alleen niet vaak van doorslaggevend belang om wel of niet tot aankoop over te gaan. Dat laatste is wel een punt, omdat keurmerken meestal een behoorlijke investering vragen.

Tot slot: betrouwbaarheid is ook een kwestie van gevoel. Een site kan aan alle bovenstaande criteria voldoen en nog steeds op basis van opmaak en uitstraling niet het goede gevoel oproepen. Daarom is het belangrijkste advies om vóór livegang potentiële gebruikers van je site naar hun mening te vragen. En je eigen intuïtie te gebruiken natuurlijk, want daar ben je ondernemer voor.

Dit artikel verscheen eerder op de website van SIDN

Geplaatst op: 26 april 2017

Deel dit artikel