Bovenstaande blijkt uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van zzp’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse zzp’ers.
De website is voor de zzp’er een belangrijk kanaal
De Nederlandse zzp’er is massaal online te vinden. Maar liefst 95% heeft een website. Dit in tegenstelling tot in Groot-Brittannië waar slechts 65% van de zzp’ers een website heeft.
De zzp’ers geven zelf ook aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84%). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30%). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91%), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (allen rond de 85%).
Geringe investering zorgt voor substantiële omzetstijging
Zoals gezegd levert de website de Nederlandse zzp’er gemiddeld € 22.500,- aan extra omzet per jaar op. Ook hier doen zij het beter dan de collega’s in Groot-Brittannië (€ 19.550,-).
Interessant gegeven is dat tegenover de € 22.500,- extra omzet relatief geringe kosten staan. Per jaar zijn de kosten gemiddeld € 300,- en steekt men rond de 16 uur in de site.
Handel en bouw profiteren het meest
Wel zien we dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (€ 34.250) en bouw (€ 28.600) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen € 8.000,-). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren zzp’ers (€ 8.950 versus € 25.000).
Succesfactoren en tips
Vergelijken we de kenmerken van succesvolle sites (meer dan € 10.000 extra omzet) met die van minder succesvolle (minder dan € 1.000 extra omzet) dan zien we een aantal duidelijke verschillen. Deze verschillen leiden tot de volgende tips waar zzp’ers bij optimalisatie van hun site rekening mee moeten houden.
Tip 1. Zorg ervoor dat je content up-to-date is.
56% van de online succesvolle zzp’ers past de site wekelijks tot maandelijks aan. Online minder succesvolle zzp’ers doen dit minder regelmatig.
Tip 2. Zet online promotie in.
51% van de online succesvolle zzp’ers doet dit tegenover 20% van de minder succesvolle. Met name Search Engine Optimization is populair bij de online succesvolle zzp’ers. Ook de kosten en tijdbesteding van online promotie zijn niet hoog. Gemiddeld besteedt men hier € 130,- en 12 uur per jaar aan.
Tip 3. Ondersteun de site met behulp van social media.
80% van de online succesvolle zzp’ers zet naast de site social media en/of een app in. Onder online minder succesvolle zzp’ers is dit 66%.
Tip 4. Doe een kleine extra investering.
Het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle sites is een investering van € 250,- en 13 uur per jaar.
Download de onderzoeksresultaten
De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een whitepaper en een Infographic.
Bron: SIDN