Doelgroepopties en privacy van bericht
Standaard staat deze functie uit. Je kunt deze functie inschakelen door naar Instellingen > Algemeen > Doelgroepopties en privacy van bericht te gaan. Hier zet je het vinkje aan en sla je de wijziging op. Als je nu naar het invoerveld voor berichten plaatsen gaat zie je dat je ineens meer opties hebt.
Nu heb je de mogelijkheid om je berichten te richten op bepaalde eigenschappen van je publiek. We kunnen nu onze Spaanstalige post richten op mensen die wonen in Spanje, maar ook op mensen die in hun profiel hebben staan dat ze Spaans spreken. Dit kunnen dus ook Nederlanders zijn die Spaans als tweede taal hebben. Voor een Facebookpagina in meerdere talen een uitkomst natuurlijk.
Om dit te doen klik je op het vizier achtige icoontje onder de post. Aan de rechterkant zie je de omvang van je doelgroep staan. Dit zijn nu het totale aantal likes van je pagina. Als je nu links op ‘doelgroep toevoegen’ klikt en vervolgens op ‘taal’ kun je in de popup de taal van je doelgroep invullen. Je ziet ook meteen dat de doelgroep kleiner wordt. Nu kun je het bericht plaatsen en zullen alleen de 280 Spaanstalige fans van deze facebookpagina de post zien.
EEN BERICHT EXCLUSIEF TONEN AAN EEN BEPAALDE DOELGROEP
Als je dit bericht nu plaatst zullen de 280 Spaanse fans je bericht in hun newsfeed zien. Maar een Nederlander die nu naar de pagina zelf gaat ziet hem ook. En ook de vrienden van een Spaanstalige fan die het bericht geliked heeft zien het bericht in hun newsfeed verschijnen. Wil je dit nu niet? Ook daar is iets op bedacht.
Als je een post maakt waarvan je wil dat die uitsluitend gezien kan worden door Spaanstalige fans dan kun je dat instellen in de privacy tool. Deze vind je naast de ‘Plaatsen’ knop. Standaard is dat een wereldbolletje wat betekend dat iedereen deze post mag zien. Als je daarop klikt kun je kiezen voor ‘Publiek beperken met:’. In de popup die dan verschijnt kun je de taal instellen. Het wereldbolletje veranderd in een radertje en je post is nu exclusief voor Spaanstaligen.
FACEBOOK GLOBAL PAGES VOOR INTERNATIONALE MERKEN
Vertegenwoordigd jouw Facebookpagina een internationaal merk? Dan kun je een Global Brand paginastructuur opzetten. Je hebt dan 1 internationale hoofdpagina en voor elk land een aparte lokale Facebookpagina met een eigen coverafbeelding en profielfoto. Deze pagina’s opereren echter wel allemaal vanaf dezelfde url. Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd, want hij wordt in samenwerking met een medewerker van Facebook opgezet. Voorlopig blijft dit alleen binnen het bereik van de grote internationale merken.
Meer weten over Facebookpagina’s of sociale media in het algemeen? Volg een social media training of kom gewoon eens op de koffie.