Den Helder, door Tom van Ossanen

Facebook paginanaam veranderen

Het veranderen van bedrijfsnaam heeft nogal wat voeten in aarde. Nieuw briefpapier, e-mail adressen, website maar ook de sponsorborden, vermeldingen op websites en nog veel meer. Je staat er werkelijk van te kijken waar je bedrijfsnaam allemaal op staat. Een van de meest eenvoudige dingen om te veranderen is waarschijnlijk de Facebook paginanaam veranderen. Gewoon de naam aanpassen en opslaan toch?

NIET DUS

Het is nog een heel gedoe. Facebook hanteert een aantal strikte regels als het gaan om het veranderen van de bedrijfsnaam:

  • De naam kan alleen aangepast worden als je minder dan 200 likes hebt
  • Je kunt de naam maar 1 keer aanpassen

Daar gingen we al meteen de mist in; we hebben 320 likes en ik heb ooit al eens de naam veranderd van ihitro media in ihitro:media.

Wat zijn dan nu nog  de opties? Ik heb werkelijk alle trucs die er te vinden zijn uitgeprobeerd. Dit zijn ze:

DOE EEN VERZOEK TOT NAAMSWIJZIGING

Als je enige probleem is dat je pagina meer dan 200 likes heeft is er een oplossing. Als Amerikaanse gebruiker van Facebook kun je namelijk een verzoek tot wijzigen indienen. Hiervoor moet je de taal waarin je Facebook gebruikt op Engels zetten en met behulp van een Crome plugin doen alsof je je in de Verenigde staten bevind. Onze tekst-smeder Thomas heeft daar een handige beschrijving voor.

Als je dat gedaan hebt zie je ineens een ‘Request Change’ linkje staan. Hiermee ga je naar een formulier waarin je moet aangeven waarom de naam veranderd moet worden. Een medewerker van Facebook kijkt daar dan naar.

Volautomatisch afgescheept

Hoewel ik berichten heb gelezen van mensen die het op deze manier wel voor elkaar hebben gekregen is het mij niet gelukt. Na mijn verzoek kreeg ik keurig bericht van Robin die concludeerde dat het wijzigen van de naam misleidend zou kunnen zijn.

Daarop heb ik deze Robin uitgelegd dat het om exact hetzelfde bedrijf gaat, maar dan met een nieuwe naam. Meteen maar een kopie van de K.v.k. erbij gedaan en kat in het bakkie dacht ik. Maar nee. Ik kreeg als reply precies hetzelfde verhaal als hierboven. Nog maar een keer geprobeerd: exact hetzelfde verhaal terug. Nieuw verzoek ingestuurd: weer precies hetzelfde antwoord van deze ‘Robin’. Je begrijpt het al, hier zit helemaal geen medewerker achter maar een robot.

MAAK EEN NIEUWE PAGINA EN VOEG DEZE SAMEN

Deze heb ik ook op verschillende fora voorbij zien komen. Je maakt een gloednieuwe pagina en deze geef je dezelfde naam als je huidige pagina. Je zet er wat content op en scoort wat likes (of dat echt noodzakelijk is is mij niet helemaal duidelijk). Vervolgens ga je deze pagina’s migreren.

Omdat je de naam van je nieuwe pagina nooit aangepast hebt zou je nu weer de mogelijkheid moeten hebben om dit wel te doen. Helaas werkte dit bij mij niet, maar ik heb wel verschillende succesverhalen er over gelezen. Dus wie weet werkt dit wel voor jou.

WENDT UW INVLOED AAN

Dit was mijn laatste strohalm. Directe partners van Facebook kunnen vaak wel door de dikke muren van Facebook dringen. Iemand die bij Fanbooster (een van de weinige officiële marketing partners van FB) werkt wilde mij wel helpen. Zij heeft via een andere weg hetzelfde verzoek gedaan.  Uiteindelijk konden ze bij Facebook niets doen omdat het verzoek al eens eerder was afgewezen.

CONCLUSIE: MAAK EEN NIEUWE PAGINA

Mocht je meer dan 200 likes hebben EN in het verleden je naam al eens gewijzigd hebben dan zit er niets anders op dan een hele nieuwe pagina te starten. Dikke pech dus. Is maar 1 van deze 2 situaties voor jou van toepassing dan loont het om de genoemde trucjes te proberen. Lees dan ook vooral even het blog van Thomas.

Geplaatst op: 19 juni 2015

Deel dit artikel