Een website verhuizen doe je niet zomaar

Je wil je website verhuizen naar een andere domeinnaam, maar waar moet je dan op letten? Je domeinnaam vertegenwoordigt een waarde. Niet alleen naar klanten toe, maar ook technisch in een goede Google positie of in het gebruik van bekende mailadressen voor klantcontact. Verhuizen naar een ander domein doe je dus niet zomaar. Toch zijn er gevallen waarin de voordelen van een overgang opwegen tegen de nadelen.

Waarom zou je je domeinnaam wijzigen?

Stel: je bent ooit begonnen met de klinkende domeinnaam franks-garage-julianadorp.nl. Destijds misschien een prima naam, maar inmiddels zijn reparaties niet meer je voornaamste activiteit en heb je meerdere vestigingen. Daarom ga je je website verhuizen naar occasionsvanfrank.nl. Die geeft beter weer wat je doet en ook dat je dat niet alleen in Julianadorp doet.

Website verhuizen: let op de Google ranking

Het gevaar bij zo’n verhuizing zit hem in de ranking. Google weet natuurlijk niet automatisch dat je website naar een ander adres verplaatst is. Die staat dus voor een dichte deur en haalt uiteindelijk je webadres helemaal uit zijn zoekresultaten. Eenzelfde effect kan optreden als je je website vervangt. Subpagina’s krijgen dan een nieuw adres en je algehele ranking zakt als een baksteen.

Stuur een verhuisbericht

Om dat te voorkomen moet je Google een soort verhuisbericht sturen. Dat doe je op het oude domein. Daar moet dan exact staan welke oude pagina naar welke nieuwe moet worden omgeleid. Belangrijk is dat je dit zorgvuldig doet. Alles zomaar naar de homepagina omleiden heeft geen zin. En zorg dat je van tevoren alle inkomende links’ van andere sites geïnventariseerd hebt en behandel deze extra zorgvuldig.

Hulp nodig?

Wij van Smeders hebben al talloze verhuizingen succesvol begeleid. Ook van websites die niet origineel bij ons gebouwd zijn. Heb je ook verhuisplannen? Of is je website gezakt in de ranking na het vervangen ervan? Neem gerust contact op!

Deel dit artikel